Jon E bloggar loss!

Tuesday, January 17, 2006

Åka snowboard

På fredag tidigt på morgonen åker jag tillsammans med Linn, hennes bästa kompis med pojkvän samt hans kompisar ner till Val d´Isere i Frankrike och åker snowboard i en vecka. "Vad i hela friden!" tänker ni. "Var han inte just ute på en långresa till Amerkat? Nån måtta får det väl ändå vara!" Det är förstås sant, men vad som också är sant är att denna resa bestämdes i brådrasket i början av hösten eftersom vi var tvungna att svara snabbt om vi ville med eller ej. På den tiden visste jag inte ens att jag skulle resa till USA (då var planen Sydostasien) och inte heller hur länge jag skulle vara borta. Hur som helst så tycker även jag att det känns lite knäppt att åka nu. Jag började ju skolan igår och mitt psyke ställer in sig på en ny, fräsch termin med sunda(?) vardagsrutiner och gammal bekant stad, lägenhet och kompisar. Jag känner mig faktiskt riktigt inspirerad... och så lämnar jag alltihop efter fyra dagar! Min tröga hjärna kommer inte fatta nånting. Men roligt ska det bli i alla fall.

Har ni också känslan av att hela er hjärna inte riktigt hänger med när det är förändringar på gång? Uppenbarligen vet jag förnuftsmässigt att jag ska åka till Frankrike i övermorgon, men om nån skulle fråga mig vad jag ska göra i helgen skulle nog mitt spontana svar vara nånting i stil med "Tja jag vet inte... kanske gå ner till Smålands och träffa lite folk som jag inte har sett på länge. Försöka plugga lite, och så måste jag nog tvätta." Det rätta svaret borde förstås vara "Pumpa puder, bada bastu och dansa helt galet till fransk after ski-musik!" Det är som att mitt förnuftiga jag sitter uppe i ett hörn av min hjärna och förgäves försöker övertyga resten om att jag har rätt. Först när jag verkligen är i Frankrike kommer hela jag att fatta att jag är och ska vara där, och mitt förnuftsjag sitter kvar uppe i hörnet och skriker "Vad var det jag sa!" Men min övriga hjärna kommer bara säga "Öh?" och inte lära sig nånting av historien till nästa gång.

Idag och igår har jag varit och tränat. När jag åkte snowboard i Kanada i mellandagarna blev mina lår helt döda, så jag tänkte att jag skulle förbereda dem lite den här gången. Lite konditionsträning har det också blivit, så nu kommer jag orka åka hela dagarna och hela backarna i sträck utan att stanna och vila en enda gång! Kanske.

Jag med vän Jimmy på snowboard respektive skidor i Whistler, Kanada.


Förutom låren så blev jag väldigt trött i mina båda musculus tibialis anterior (jag vet inte vad de heter på svenska). Det är den muskel på benet som sitter mitt emot vadmusklerna precis till höger om skenbenet och används för att lyfta upp tårna när hälen är i golvet, alltså tvärtemot vad vadmusklerna gör. När jag var på gymmet tänkte jag att jag borde träna dem också, men det var svårt att komma på en lämplig övning. Ska man lägga en vikt på tårna och försöka lyfta så att man bara har hälen kvar i marken? Det verkar klurigt och skulle nog se ganska dumt ut. Sen kom jag på att man kan passa på att träna dem (utan viktmotstånd) när man sitter på toaletten, så det ska jag nog göra fram tills vi åker.

Något annat jag måste göra innan vi åker är att tvätta mina kläder. Jag lider just nu akut brist på flera typer av klädesplagg efter USA-resan. Är det förresten nån som vill läsa om och se bilder från den resan (som inte redan har gjort det) så är det bara att gå in på http://www.resdagboken.se/ och söka upp mig (Jon E).

En annan sak jag vill berätta om är att min mp3-spelare har blivit kajko. Jag köpte den typ en vecka innan resan så jag tycker det är väl tidigt att börja knasa, mp3-spelare har minsann ingen hyfs nu för tiden. Hold-knappen har slutat funka, så hur jag än gör så är den alltid på Hold. När jag försökte stänga av den när jag kom fram till skolan igår så gick det inte utan jag fick helt sonika plocka ur batteriet för att det inte skulle ladda ur. Och nu går det förstås inte att få igång musiken eftersom knapparna är låsta. Löjligt!

2 Comments:

  • "musculus tibialis anterior" ? har du redan blivit yrkesskadad? "Vet inte vad det heter på svenska"! ;)

    By Blogger Frida, at 09:32  

  • frida: hm, ja kanske främre skenbensmuskeln då. du kallar säkert dina pärmar nåt konstigt på arkivariespråk! :)

    By Blogger Jon E, at 09:47  

Post a Comment

<< Home