Jon E bloggar loss!

Tuesday, January 31, 2006

AFTONBLADET når nya höjder!

Idag har Aftonbladet slagit nytt rekord i kategorin "Mest meningslösa och fåniga löpsedel". De och Expressen konkurrerar som bekant i klasserna "Mest lögnaktiga löpsedel", "Mest smaklösa löpsedel" och "Mest uppenbara vi-gör-en-del-ord-stora-och-andra-pyttesmå-så-att-löpsedeln
-på-håll-ser-ut-att-säga-något-mer-sensationellt-
än-vad-den-verkligen-gör-löpsedel".

I alla fall, så här ser löpsedeln ut:








Den handlar alltså om SSU-ordföranden som bråkade med en dörrvakt häromsistens så att det blev ett himla rabalder i media. Och nu har Aftonbladet med sin goda journalistik lyckats få fram ett helt avgörande faktum i striden: HON festade I NIO timmar! Vem bryr sig? Vad har det med någonting att göra? Vem (av oss som då och då festar) har inte vid tillfällen festat i nio timmar (eller bra mycket mer)?

Det roligaste är i alla fall undertexten: "Började redan på eftermiddagen". Haha!

Det är härligt att Aftonbladet kan prioritera.

Nu när jag ändå häcklar Aftonbladet kan jag lika gärna fortsätta en stund till. Jag utgår numera från att allting jag eventuellt läser i en kvällstidning är helt och hållet falskt. Anledningen är främst att om man är det minsta insatt i ett ämne och läser en artikel i en kvällstidning om detta så hittar man i princip alltid grova sakfel, missförstånd eller rena lögner. Faktakontrollen är bedrövlig. Sensationslystnaden och den stora tonvikten på dokusåpadeltagares förehavanden gör knappast tidningen bättre. Trots alla dessa negativa egenskaper så läste jag, nu när jag var inne på aftonbladet.se och kollade efter en bild på dagens löpsedel, i förbifarten att Aftonbladet visade upp rekordresultat. Det är märkligt, men det stod även att webbplatsen stod för en stor del av vinsten och den måste väl sägas vara bättre än papperstidningen i alla fall. Till deras försvar ska jag också nämna att de enligt många sportintresserade har en mycket bra sportbilaga, och om man är lite selektiv kan man nog hitta en del hyfsat innehåll i övriga tidningen också. Ändå: den dag min blogg läses av hundratusentals personer ska jag uppmana alla till bojkott av svenska kvällstidningar tills de skärper till sig!

2 Comments:

  • en tidning som innehåller bilder som denna kan man inte klanka ned på!

    http://img.aftonbladet.se/nyheter/0602/03/ninen_368.jpg

    By Anonymous Anonymous, at 16:38  

  • tidningar med bilder som denna kan man inte klanka ned på hursomhelst!

    http://img.aftonbladet.se/nyheter/0602/03/ninen_368.jpg

    By Anonymous Anonymous, at 16:57  

Post a Comment

<< Home