Jon E bloggar loss!

Tuesday, February 07, 2006

Tvätta är kul tvätta är kul tvätta är kul


Idag har jag tvättat. Jag har funderat på att försöka lära mig att tycka att det är kul att tvätta, tänk så mycket enklare det vore då. Som det är nu har jag oerhört svårt att frammana motivation till att sortera skiten och släpa mig iväg till tvättstugan, och detsamma gäller Linn (även om hon kanske är lite duktigare än jag). Men jag har insett på senare tid att det egentligen inte är så hemskt, det är ju ingen del som är jättejobbig egentligen men innan man har satt igång känns det som ett jätteprojekt. Främst är det nog för att det tar upp en så stor del av en dag, och när man väl har börjat finns ingen återvändo.



En sak som jag har börjat gilla på senare tid är att diska. Eller gilla kanske är fel ord, men det känns rätt i förhållande till hur tråkigt jag tyckte det var förut. Nu tycker jag att det är ganska avkopplande och man ser liksom resultatet direkt, sen kan man känna sig duktig. Linn tycker det är jättetråkigt att diska så ganska ofta gör vi dealer: "Om du tar hand om middagen så kan jag diska efteråt", "Diskar du kastrullen om jag gör popcorn?" En gång kom jag på en idé om att jag alltid skulle diska och så skulle Linn alltid göra något annat som jag tycker är tråkigt. Jag frågade om hon hade nåt förslag. "Dammsuga kanske?" tyckte hon. Ja! Vi dammsuger kanske en gång i veckan men diskar flera gånger om dagen. Så om hon vill slippa disken för alltid får hon faktiskt komma med ett bättre förslag.

Staffan på nationen har inbjudit mig att åka ner till Smålands och äta och dricka lite öl nu vid halvåttatiden så jag tror jag ska göra det. Har faktiskt inte varit där en enda gång på hela terminen, knasigt. Men så har jag varit borta en del också. Då kan jag testa terminens meny också!

5 Comments:

  • Hej Jon! Ryktet går om att ni har skaffat H-U-N-D!!!! Shit det är det jag drömmer om typ varje natt! Säg till om ni behöver hundvakt nån gång!
    Gällande det där med disken så har jag hittat på grymma knep för att uthärda den biten.. Spara hela dagens disk och gör det till en mysig kvällsgrej med jättevarmt härligt vatten och täta diskhandskar. Sen sätter du på en skiva jättehögt som du inte lyssnat på på länge och innan den kommit halvvägs är du klar. Ett annat alternativ är att ringa upp nån man inte pratat med på länge och hålla sin trådlösa telefon mellan kinden och axeln tills man får nackspärr, då tar man av sig diskhanskarna och sätter telefonen på andra axeln. Ev. får du tvinga Linn att sitta med i köket och underhålla dig. Ni borde förresten göra upp en valuta-kurs i hushållsuppgifter, typ att diska en hel vecka är värt en städning av hela lägenheten, tvättning, och en veckas soputtagning. Eller så får hon betala igen i massager!
    Lycka till!
    //Cati

    By Anonymous Anonymous, at 11:16  

  • Ryktena sprider sig som en löpeld! Jag tänkte skriva om det men väntade lite eftersom det inte är 100 % ännu. Men hunden är tingad och så så troligen blir det en liten ny valp i familjen. Bäst jag skriver om det i bloggen nu så det blir officiellt! Bra idéer om hushållsgörat, det ska jag fundera på!

    By Blogger Jon E, at 14:48  

  • Åh, en hund! Vilken sort?
    Jag har haft min lilla Isa (tax) i fyra månader nu. Det är jätteroligt att ha hund.
    Cati, vill du passa tax?

    Disken, ja. Följ tipset jag fick av fallskärmsjägaren som sydde ihop min hand när jag skurit av mig fingret. Eftersom jag inte fick blöta ner stygnen föreslog han att jag skulle stoppa allt porslin i badkaret och "köra duschen över". Typ, restaurangdiskmaskin - fast hemma.

    //Johanna

    By Anonymous Anonymous, at 22:19  

  • Det bästa är att tvätta när man är bakfull, vilket jag kommer göra i morgon. Det är ungefär precis vad man orkar med.
    Jag brukar också hamna vid disken, och Lisa brukar få sköta städningen. Superbra tillfälle att lyssna på jättehög musik, ser nästan fram mot det ibland! Det blir kul med herrmiddag!!! Får jag bo hos er? En sångkör som var anförd av Isabell ringde igår, var du med där?

    By Anonymous Anonymous, at 08:00  

  • Johanna: En jack russel terrier. Det låter otäckt att skära av sig fingret, tur att du hade en rådig fallskärmsjägare i närheten med sinne för både avsydda fingrar och diskmetoder!

    Gabba: Härligt att du ska komma på herrmiddagen! Självklart får du bo hos oss. Nej, jag hörde på reccegasken igår att de hade supit sig fulla, ringt dig och sjungit Snigeln & Kråkan och sen kollat på Jesus Christ superstar till klockan fyra på morgonen... tyvärr(?) var jag inte med.

    By Blogger Jon E, at 11:19  

Post a Comment

<< Home