Jon E bloggar loss!

Saturday, February 11, 2006

Var det bra så?

Folk som står i kassan i diverse affärer har som bekant vanan att säga "Var det bra så?" när de har slagit in alla varorna. Jag har alltid tyckt att det är ett konstigt uttryck eftersom det praktiskt taget bara används i den situationen, och jag minns att jag när jag var liten verkligen inte förstod vad som menades, var är det som är bra och vad har det med saken att göra? Nu har jag förstått vad det betyder men jag tycker fortfarande det är konstigt. Det är ett onaturligt uttryck.

På senare tid har jag märkt att en del kassörer och kassörskor har slutat med "Var det bra så?". Istället säger de vanligen "Någonting annat?" och det här är ju något jag borde stödja och uppmuntra eftersom det känns mer naturligt och inte bara är en fras som har hittats på för att användas i kassor (alternativt utrotats på alla andra håll). Men banne mig om jag inte, varje gång det händer, reflexmässigt svarar "Nej det är bra så"! Sen känner jag mig dum eftersom just den här kassörskan kanske förde ett privat krig i liten skala mot "ärdetbraså?" och jag egentligen ska vara på hennes sida, och så kommer jag och förstör allting med ett eget "detärbraså". Om ni har ett tips på vad man ska svara på "Någonting annat?" ("Nej tack" kanske?) så får ni gärna skriva en kommentar så ska jag öva in den bästa att säga nästa gång det händer.



För någon vecka sedan ringde Linn mig på mobilen när jag var i skolan. I luren fick jag höra en uppspelt röst: "Jag har gjort något jättebusigt!" Jag tänkte att det är ju inte särskilt ovanligt att hon busar men hörde på rösten att det verkligen var något jättebusigt. Jag hann inte fundera länge innan hon fortsatte: "Jag har skaffat oss en HUND!"
Troligtvis en ny familjemedlem. Vad ska hon heta? Kom med era förslag!

Vi har tittat på hundar ett tag och funderat på att skaffa en i kanske två år. Senaste budet i våra diskussioner var att vi skulle skaffa en på sommaren när vi är lite lediga och kan ta hand om den så mycket som möjligt när den är valp. Likväl har Linn och jag (men mest Linn) roat oss med att kolla på hundannonser på Blocket.se, och den här dagen hittade Linn en jättesöt Jack Russel-terrier och var tvungen att ringa och fråga om den var kvar. Det slutade inte på annat vis än att hon fick valpen tingad åt oss och att vi ska åka upp till Hälsingland och titta på/hämta den. Så om du som läser detta har en bil som du jättegärna vill låna/hyra ut för att åka till Järvsö med så är vi mycket intresserade!

4 Comments:

  • Ojojojojoj va söt hon e!!! Vänta ett tag med dopet och kolla hur hon e, så hittar ni nog ett passande namn! (Då menar jag såklart inte att ni ska döpa henne till typ Busan eller Gnällis, utan ett fint namn). Jag brukar döpa saker till personer/karaktärer som jag tycker de påminner om. Min kanin heter tex Milou.
    Det där med "vardetbraså" tror jag kommer från att man säger så när man serverar någon något, eller bara utför en tjänst, och undrar om det räcker eller om personen vill ha något mer. Tex om nån lägger upp äcklig ärtsoppa på din tallrik och frågar om det räcker, svarar du "nej tack, det e bra" trots att du inte alls tycker att det e bra me ärtsoppa, utan bara tycker att det räcker mer än väl så. Som i engelskans "no thanks, im good" när man inte vill ha mer. Sen kankse du gillar ärtsoppa, vad vet jag...
    Hälsa hunden!
    //Cati

    By Anonymous Anonymous, at 01:43  

  • Jo ärtsoppa är ju gott... fast äcklig ärtsoppa har jag aldrig gillat. Har du inte hört om när jag och Anton åt ärtsoppa och plättar och drack punsch en torsdag i skolan? Det var fint det.

    Jo du har rätt i att man ibland använder "det är bra så" och liknande i andra sammanhang men inte ordagrant och inte alls lika ofta som i affären! :)

    By Blogger Jon E, at 05:06  

  • Oj, oj, oj så söt!!!
    Jack Russell är rätt coola hundar, ni kommer få kul med henne.

    By Anonymous Anonymous, at 06:20  

  • Jaså ni ska till "Jarse" å skaffa hund! Synd att jag är på andra sidan atlanten, annars hade ni kunnat komma å hälsa på hemma hos mig (Jag kommer från grannbyn) :)

    By Anonymous Anonymous, at 23:14  

Post a Comment

<< Home