Jon E bloggar loss!

Tuesday, July 18, 2006

Halmstad

Sedan jag sist skrev så har jag bara varit ledig och umgåtts med vänner och familj på olika ställen. Jag åkte till Mjölby en vecka och träffade mina gamla kompisar från låg- och mellanstadiet, det var roligt. Vi spelade beachvolley i princip hela tiden och hann även med att grilla och festa lite. Vi bestämde oss också för att åka på en roadtrip till västkusten, det blir jag och två av dem som var med på roadtrippen till Ungern 2002 (Jonny & Martin) samt en till kille vid namn Viktor. Vi ska hälsa på hos folk vi känner, bo i tält, bada, dricka öl och spela sjukt mycket beachvolley. Jag har inga bilder från veckan i Mjölby, men Linn har lovat att jag ska få låna hennes kamera på roadtrippen så därifrån lär det bli bilder i alla fall.

Efter Mjölby hälsade jag på min far ett par dagar för att sen åka upp till Uppsala och umgås med Linn och Tilla innan det var dags att åka till Sandviken igen i några dagar. Simon (min lillebror) hade ett par kompisar med sig dit och de hade strandat med kanoten när det blev regnväder. Simon är inte helt pålitilig i kanoten. En gång när vi skulle paddla iväg till min mormor och morfar skulle han berätta en historia om hur han hade "råkat" paddla in i en bergvägg sist han kanotade. Han gick upp i historien så pass att när han skulle säga "råkade" så gjorde han citationstecknen med fingrarna i luften och släppte därmed allt han hade i händerna - dvs. paddeln som flöt iväg.

I helgen var jag och Linn i Halmstad. Vår kompis Calle "Gabba" Jonsson bor därnere sedan några år tillsammans med sin flickvän Lisa.

Gabba.

Han pluggade bara ett år i Uppsala men är trots detta en legend här. Historien om hur han blev "Gabba" kan jag berätta en annan gång. Hur som helst har han tjatat på mig och Linn om att vi ska komma ner och hälsa på honom ganska länge nu och till sist gjorde vi slag i saken. I år lockade han oss med att han kunde fixa biljetter till tennisfinalen i Båstad eftersom han jobbar på Carlsberg och de är ölleverantörer. "Och sen kan vi gå ut på Pepe´s Bodega och driva med bratsen, jag fixar VIP-biljetter, det är dit alla kändisar och rika går", sa han. Ett par veckor senare ringde han igen: "Det sket sig med Pepe´s, de ville inte ha oss där. Men vi ska gå ut på Madison istället, det är också bra". Ännu någon vecka senare ringde han igen. "Vi ska gå ut i Halmstad istället!" "Fick du tag på några tennisbiljetter?" undrade jag. "Nä. Men jag har en annan grej som jag har fixat, det kommer bli skitkul!" "Vad är det då?" "Det är hemligt! Men både du och Linn måste komma!"

Jag och Linn var väldigt nyfikna. Skulle vi köra gokart? Åka luftballong? Gå på swingersparty? När vi kom till Halmstad uppdagades det hela: Två biljetter till en konsert med Tomas Ledin! "Jag sa att det var hemligt för jag trodde inte ni skulle komma annars", förklarade sig Gabba.


Stämningen var uppsluppen.

Nåväl. Kombinationen av att man kände igen alla gamla hits och att förväntningarna var lågt ställda gjorde att konserten blev riktigt rolig. Även Jill Johnsson och Andreas Johnsson spelade, men då var det inte lika livat. Calle tog sig i alla fall en svängom:


When you´re crazy in love, oh-oh-oh-oh!


Tomas var lika hopplöst förälskad nu som då.

Calles kompisar Simona och Torbjörn... och så Calle förstås.

På söndagen åkte vi ut till Tylösand och hade en riktigt skön dag i solen. Vi spelade också strandfotboll, men det var sjukt jobbigt så det orkade vi inte så länge. Vattnet var lagom varmt.


Linn njuter.

"Det blir en dag på stranden", kanske Tomas Ledin skulle ha sjungit om han fortfarande vore i närheten.

Calles snälla flickvän Lisa som det konstigt nog var första gången jag träffade.


Att gräva ner sig i sanden och låtsas att man inte har några ben är en obligatorisk strandaktivitet.

Framöver väntar alltså västkustroadtrip på torsdag, vi är väl borta en vecka kanske. Sen tänkte jag stanna på västkusten och vara hos Linn på Koster i en vecka, så nästa gång jag skriver kanske blir någon gång i augusti. Men då blir det roadtripbilder!


2 Comments:

  • Du var synlig idag cyklandes i boländerna. Du tuggade tuggummi och hade slappar-kläder på dig. Jag försökte frenetiskt få stopp på bilhelvetet jag var instängd i för att kunna säga hej, men föraren som även är min storasyster lyckades mota undan mig från bromsen då det var massa bilar efter oss.

    By Anonymous Anonymous, at 08:22  

  • Inför roadtrippen var jag tvungen att införskaffa diverse attiraljer såsom sovsäck, luftmadrass och ett grenuttag till Linn. Imorgon kväll (måndag) kommer jag åter till Uppsala och då tänker jag ringa och fråga dig en sak.

    By Blogger Jon E, at 12:38  

Post a Comment

<< Home