Jon E bloggar loss!

Sunday, July 02, 2006

Äntligen tillbaks!

Jag har varit extremt dålig på att uppdatera min blogg på sista tiden. Mer än två månader har gått sen sist, och jag misstänker att många hade gett upp hoppet om ett nytt inlägg. Men nu behöver ni inte vänta längre! Här kommer en sammanfattning av allt som har hänt sen sist.

I maj åkte jag nånstans varje helg. Det var kul men lite jobbigt, det är ju skönt att bara vara hemma och ta det lugnt ibland också. Först var jag och Linn och Tilla i Sandviken där mamma har sin sommarstuga.Vi eldade, grävde upp stubbar, planterade buskar, krattade löv, målade väggar och drack kaffe. Tilla tycker det är väldigt roligt i Sandviken eftersom hennes raskompis Cynthia också brukar vara där (hon är mammas hund). De är bästisar och leker likadant.

Tilla och Cynthia

Den elfte maj fyllde Linn 24. Då fick hon en fin frukost och en hög presenter av mig som hon blev glad för:


Helgen därpå tog vi tåget ner till Östergötland:

Tilla och Linn beundrar utsikten från kupén.

Där avnjöt vi en härlig så kallad "Snyttringe Weekend" som vi hade fått i julklapp av min far och hans fästmö Karin. Det lilla stället/gården de bor på heter Snyttringe och veckoslutet bjöd på simhallsbesök, trerätters middag, en härlig frukost samt en omgång massage av min far som är utbildad massör och har jobbat som det ett antal år. Det sista hann vi dock inte med eftersom vi hade så mycket annat för oss. Även min syster Frida och hennes pojkvän Pontus var där.

Min far, som krossade oss alla på kubb.

En fredag slog vi på stort och åt vinkokta musslor och musselsoppa. Linn lagade såklart. Det var extremt gott!

Mmm... musslor.

Nu har vi haft Tilla i fyra månader men det känns som att hon alltid har varit en del av vår lilla familj. Hon hänger med oss överallt och sover i vår säng. Här myser hon och jag under en lång, skön sovmorgon:

Det är gott att ligga hos husse.

Här någon gång var det dags för lundakarneval och jag hade blivit nedbjuden av min gode gamle vän Oscar Christiansson som bor i staden. Ett tag såg det dock ut som att jag inte skulle kunna åka ner eftersom bussen jag skulle åka med gick för tidigt så jag skulle ha missat obligatoriska seminarier i skolan och alla tågbiljetter var antingen slut eller svindyra. Jag trodde också att jag hade misslyckats med tentan jag skrev i veckan och det gick dåligt på pokern - allt var nattsvart. Linn tvingades utstå ett långdraget beklagande över både det ena och det andra från min sida. Till slut ordnade dock allt upp sig; ett gäng snälla klasskamrater (Maria + pojkvän, Anton, Cati och Lovisa) skulle åka ner i en bil och hade en plats över i skuffen där de placerade sig själva (en i taget alltså) medan jag satt bekvämt i baksätet, och tentan visade det sig senare att jag hade klarat. Det blev en snabb, intensiv och rolig helg med mina gamla gymnasiekompisar Emil & Oscar innan det var dags att fara hem till Uppsala igen. Tyvärr har jag inga bilder från denna helg.

Kristi Himmelsfärdshelgen åkte vi ner till Göteborg för att Linns familj skulle få fira hennes födelesedag. Min fina frukostdukning från den riktiga födelsedagen bräcktes av detta mästerverk:

Nästan hela familjen Wallér och ett fint frukostbord. Den närmaste platsen är alltså födelsedagsbarnets.

Sen kom juni, vi slutade skolan, Linn började sommarjobba, jag försökte spela poker på heltid. Det gick sådär. Hela maj och juni har gått segt, i princip jämnt ut, så nu är jag lite trött på det. Sommarens utgifter är i alla fall säkrade medgod marginal tack vare tidigare vinster så jag lider ingen nöd direkt. På midsommar åkte jag till Norbo i Dalarna, där min farmor har sin sommarstuga. Det var skoj att träffa lite släkt och att göra ett mål i den årliga fotbollsmatchen i byn. På kvällen åkte jag med Frida och Pontus med kompisar till Leksand och kollade på världens kanske högsta majstång, och på midsommardagen åkte vi till Sandviken och firade min mamma som fyllde 51. Tyvärr har jag inga bilder eftersom Linn tog sitt pick och pack inklusive kameran och stack till Koster för att fira midsommar där.

Nu i fredags funderade jag och Linn på om vi skulle göra något i helgen eller bara sitta hemma och dega. Linn kollade väderprognosen och såg att det skulle bli kanonfint, så vi bestämde oss: vi hyr en bil och åker till Sandviken! I vanliga fall brukar vi åka buss eller tåg, men vi har funderat på hyrbil eftersom det är så mycket bekvämare och man slipper vara beroende av att någon (i.e. mina morföräldrar) kommer och hämtar en på stationen. Så nu slog vi till och hyrde en Golf på Statoil. Innan vi åkte kom vi på att vi kunde ringa Frida och Pontus för att se om de kanske ville titta förbi. Frida svarade i telefonen och berättade snart att de redan var i Sandviken och hade tänkt låna stugan i helgen! Det hela utvecklade sig till en riktigt schysst helg med mycket mat, trevligt sällskap, oslagbart väder och två uppgrävna stubbar. Så här såg det ut:

Frida och Pontus...

...och deras goa mops Bobby.

Vi spelade kubb såklart. Jag vann!

Tilla var nyfiken på änderna.

Jag rullar bort stubben från helvetet. Blod, svett och tårar rann men till sist gav den med sig och vi fick upp den ur marken.

När vi kom hem tog vi oss ett skönt och välbehövligt skumbad.


Nytt:
Anton påminde mig i kommentarerna om att vi såg på en jättelång film tillsammans. Det glömde jag berätta om när jag skrev detta inlägg! Filmen i fråga var Deer Hunter och den var jättebra. Så bra att jag gav den en femma i betyg, vilket är få filmer förunnat. Linn och Anton gav den varsin fyra. Det är en gammal sjuttiotalskrigsfilm med Robert DeNiro och Christopher Walken som ni måste se.


3 Comments:

  • Lilla söt oj vad mycket som har hänt, mer mer nu får du allt fortsätta det är ju så roligt att läsa. Pussa puss

    By Anonymous Anonymous, at 12:50  

  • Jag tror bestämt att vi såg en jättelång film tillsammans me!

    By Anonymous Anonymous, at 07:23  

  • det har du rätt i, anton. nu är det kompletterat!

    By Blogger Jon E, at 13:44  

Post a Comment

<< Home